kilka słów wstępu o profilu rozwojowym i ewaluacji dziecka

W najbliższych tygodniach opublikuję serię artykułów mówiących o ewaluacji dziecka zgodnie z wytycznymi zapisanymi w Profilu Rozwojowym stworzonym przez Glenna Domana. Postanowiłam opisać proces ewaluacji gdyż jest on pierwszym i podstawowym krokiem umożliwiającym rozpoznanie dziecięcych szwenksów na wczesnym etapie rozwoju. Ale nie jest to moja jedyna motywacja. Prawda jest taka, że nie ma w sieci zbyt wiele informacji na temat Metody Domana, szczególnie w kontekście leczenia metodą dzieci z uszkodzeniami mózgu. Jeśli mój wpis zachęci jakiegokolwiek rodzica do zagłębienia tematu to świetnie. Zachęcam do przeczytania artykułu dotyczącego moich motywacji oraz tego jakie „choroby” można zaadresować Metodą Domana tutaj.

Jednak zanim wgryziemy się w metody ewaluacji i szczegóły kilka słów wstępu na temat samego Profilu Rozwojowego.

Po pierwsze i najważniejsze ewaluować można dziecko w każdym wieku. Oczywiście idealna sytuacja to taka, kiedy możemy sprawdzić maluszka tuż po urodzeniu, ale jeśli nasze dziecko jest juz starsze, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ewaluować starszaka. Tak naprawdę można sprawdzać i dzieci, dorosłych i osoby w podeszłym wieku czyli właściwie osoby na każdym etapie życia. Należy jednak pamiętać, że pewne odpowiedzi organizmu powinny być inne dla noworodka niż dla osoby dorosłej.

Profil rozowojowy posiada ramy czasowe które mówią o tym, że do ukończenia 72 miesiąca życia dziecko powinno wszystkie te etapy przejść i tym samym ewaluacja powinna pokazać dla każdego elementu DOSKONAŁY. Przy czym jest to wartość średnia tak więc już trzyletnie dziecko może osiągnąc dojrzałość neurologiczną, natomiast górne widełki są ustawione aż na 12 lat. Ale pamiętajmy o tym, że ten wiek jest zgodny z wiekiem neurologicznym. Może więc się okazać, że dorosła osoba nie osiągnęła dojrzałości neurologicznej.

Dlczego w takim razie pomimo ewaluacji, która wskazuje na ową niedojrzałość udaje nam się żyć normalnie? A mianowicie dlatego, że mózg to cwana bestia. Byle mikro uszkodzenie go nie powstrzyma. I pomimo mniejszych czy większych szwenksów potrafi sobie stworzyć bajpasy. Być może czegoś nie robimy idealnie, mamy jakieś braki to tu to tam, ale niekoniecznie będą one nam przeszkadzać w życiu, co najwyżej nas zwolnią lub spowodują, że dane czynności będą totalnie poza zakresem naszych codziennych zainteresowań. I to też jest ok. Dzięki profilowi, jednak, możemy zindentyfikować gdzie jest problem i spróbować go naprawić. Zachęcam do przeczytania o tym jak Doman przedstawia umiejętności ludzkiego mózgu tutaj.

Ewaluując starsze dziecko zaczynamy również od samego początku (dołu) profilu. Niektóre rzeczy sprawdzimy według instrukcji, inne będziemy musieli sobie przypomnieć, jak na przykład czy dziecko pełzało. W miarę możliwości należy również sprawdzić, czy pełzanie nadal występuje. Badanie odruchów u starszego dziecka czy osoby dorosłej jest o tyle ciekawe, że odruchy integrują się w dzieciństwie tj. ewoluują. Dlatego inny będzie rezultat takiego badania dla niemowlęcia, inny dla roczniaka czy starszego gagatka. Trzeba o tym pamiętać, żeby nie ocenić się negatywnie w tych punktach.

Co do samego zakresu oceny to właściwie są trzy stopnie. Albo coś nie występuje. W takim przypadku rysujemy linię nad ostatnim ocenionym tj. występującym bloczkiem. Na przykład dla noworodzia nie sprawdzimy bloczków które się znajdują w górnej części profilu bo jeszcze do niech nie dorósł, tak więc rysujemy kręskę nad ostatnim występującym elementem. Druga opcja to taka, że coś istnieje, ale nie działa tak, jak powinno. Taki wynik ocenia się jako FUNKCJONALNA (functional). Ostatecznie wszystko działa idealnie i wtedy oceniamy to jako DOSKONAŁA (perfect). Może się okazać, szczególnie podczas ewaluacji mniejszych dzieci, że trudno nam będzie ocenić czy coś działa idealnie czy jest troszeczkę zaburzone. W takim wypadku zawsze dajemy niższą notę, czyli FUNKCJONALNA. Dlaczego? A dlatego, że elementy metody Domana są zawsze rozwijające. Jeśli się pomyliliśmy i dzięki temu popełzamy sobie troszkę, albo będziemy wykonywać inne aktywności to w niczym nam to nie zaszkodzi a wręcz usprawni działanie naszego mózgu. Natomiast jeśli ocenimy się najwyżej i w związku z tym nie będziemy robić nic, no to nie poprawimy sobie tego elementu.

Dla elementów które oceniamy obustronnie, czyli np. oboje oczu lub obie nogi, DOSKONAŁĄ usyskamy jedynie pod warunkiem, że obie strony działają idealnie. Jak coś działa prawie idealnie lub jest rozjazd pomiędzy stronami to zawsze zaznaczmy FUNKCJONALA.

W profilu znajdują się też elementy które należy ocenić zero-jedynkowo. Czyli coś występuje albo nie. Dlatego te bloczki zaznacza się jako DOSKONAŁA lub jako nie występujące, nie ma opcji FUNKCJONALNA. Będę to zaznczać, ale o ile można chodzić poprawnie lub ledwo, o tyle zwolnienie uchwytu w sytuacji zagorżenia albo się odbędzie albo nie. Nie da się zareagować częściowo.

Pamiętajmy, że profil wskazuje gdzie nastąpiło uszkodzenie mózgu. Jednak jeśli mamy zdiagnozowanie fizyczne uszkodzenie na przykład oczu czy słuchu to wiadomo, że dziecko nie będzie w stanie pokazać danej umiejętności ale to nie będzie świadczyć o tym, że ma uszkodzony mózg. Profil jest adekwatny jedynie dla dzieci, które nie mają udokumentowanych fizycznych uszkodzeń czy braków. Czyli nie chodzą bo chorują na przykład na dziecięce porażenie mózgowe a nie dlatego, że nie mają nogi.

Po ocenie wszystkich bloczków i narysowaniu kreski możemy się zabrać za obliczenie wieku neurologicznego dziecka i analizy ewentualnych potrzeb. Ale o tym w osobnym wpisie.

I jeszcze dodam – rodzice dzieci zdrowych, nie wariujcie. Jeśli chcecie wykorzystać Domanowy Profil Rozwoju żeby wspierać swoje dziecko i okaże się, że gdzieś znaleźliście jakiś szwenks po pierwsze skonsultujcie się, najlepiej z Doman International. Osoby, które nie mogą porozumiewać się w języku angielskim zapraszam do kontaktu postaram się pomóc. Na facebookowej grupie Metoda Domana i nie tylko – grupa wymiany doświadczeń dla rodziców jest wiele informacji na temat intelektualnych programów Domana ale są też przetłumaczone Webinary z Doman International które polecam oglądnąć. Po drugie zabierzcie się za przeczytanie książek Domana i zacznijcie program. Nie ma rzeczy której nie da sie poprawić.

Wszystkie osoby zainteresowane dodatkowymi szczegółami zapraszam do kontaktu z Doman International. Instytut zajmuje się leczeniem dzieci z Uszkodzeniami mózgu, organizują szkolenia dla rodziców, zarówno stacjonane jak i online. W każdą sobotę Spencer Doman prowadzi na Instagramie, Facebooku oraz przez ZOOMa cykliczne spotkanie Saturday with Specer podczas którego można mu zadać dodatkowe pytania. Niedawno ruszył również nowy cykl prowadzony przez Spencera – Making Milestones publikowany w piątki na profilu facebookowym DI.

Poniżej podaję linki do poszczególnych artykułów o ewaluacjach:

  1. EWALUACJA ELEMENTÓW WCZESNEGO ROZWOJU PNIA MÓZGU I RDZENIA – FUNKCJE SENSORYCZNE
  2. EWALUACJA ELEMENTÓW WCZESNEGO ROZWOJU PNIA MÓZGU I RDZENIA – FUNKCJE MOTORYCZNE

Zapraszam do kontaktu:)